Welke kansen biedt 2021 voor retailers en merken?
omnichannel en een persoonlijk tintje
Wat we mogen meenemen uit het afgelopen jaar, is het verbeteren van ons adaptief vermogen; het aanpassen aan iedere omstandigheid. Na een jaar van veel verrassingen en mogelijke ongemakken binnen de retailmarkt, zal 2021 voornamelijk een beroep doen op ieders creativiteit, flexibiliteit en analyserend vermogen. Zo zien we de opkomst en groei van automatisering bij veel e-commerce bedrijven. Kunstmatige intelligentie (AI) en data-analyse wordt van ongekend belang. Met name de reactiesnelheid, het meebewegen met de vraag uit de markt en de real-time inzichten worden leidend. Ondersteund door alle gemakken van AI en 5G. Cijfers tonen aan dat de wens naar online shoppen blijft groeien. Terwijl de grote e-commerce bedrijven blijven groeien en innoveren, is het voor kleinere spelers nodig om snel aan te passen en online aansluiting te vinden. Maar hoe optimaliseer je deze online strategie met je bestaande fysieke beleving?
Van de totale online omzet in 2020 in Nederland kwam 40% via een multichannel kanaal, een groei van maar liefst 35% ten opzichte van het jaar ervoor. Maar wat betekent dit voor 2021? Uit onderzoek, uitgevoerd door Capgemini, blijkt dat 48% in de toekomst meer online wil winkelen. Echter geeft 63% van de consumenten aan dat ze na de pandemie toch ook graag terugkeren naar fysieke winkels. We zien het e-commerce landschap in 2021 competitiever worden. Daarom zal de fysieke winkel zijn voorsprong behalen met het presenteren van een ultieme klantbeleving op de winkelvloer. De e-commerce en fysieke winkels moeten perfect gesynchroniseerd zijn. Juist nu hecht de consument meer waarde aan persoonlijke aandacht en een onvergetelijke merkbeleving. En is deze zelfs bereid daarvoor te betalen. Wellicht dat de „sociale functie“ van de winkelier weer belangrijker wordt dan menigeen denkt. Kansen voor de retailer dus.
Ben je geïnspireerd geraakt en heb je al voldoende ideeën? Klik dan hier en vraag direct een vrijblijvende offerte bij ons aan.
Nog veel meer trends lezen in ons nieuwe e-book? Klik hier en ontvang deze direct in je mailbox!
Hoewel het eerst een luxe was, wordt winkelen op afspraak steeds normaler. Ook deze trend is een gevolg van de ondertussen welbekende overheidsmaatregelen, waarmee het aantal mensen in een winkel wordt beperkt. Met deze nieuwe benadering kunnen retailers een veilige en persoonlijke klantervaring bieden. Pandemie of geen pandemie, winkelen op afspraak spreekt consumenten aan. Want wie wil er nu niet een hele winkel voor zichzelf met alle aandacht van de verkoopmedewerker? Door klanten online hun afspraak in te laten plannen, verzamel je tevens veel waardevolle klantgegevens.
Is het jouw doel om dit jaar binnen diverse kanalen een voorsprong te verkrijgen en te behouden ten opzichte van je concurrenten, of om je merk uit te bouwen en je marktpositie te verbeteren? Wat je doel ook is, wij hebben een passende oplossing. We analyseren trends binnen het consumentengedrag van jouw doelgroep. Zo dragen onze producten bij aan het behalen van jouw marketing en sales doelstellingen. Wij hebben ons productaanbod weer geoptimaliseerd, op basis van de huidige trends en datagedreven feiten over het consumentengedrag.
We adviseren je graag over de mogelijkheden. Heb je een idee of wil je graag een keer met ons brainstormen? Neem dan hier contact op, of via 088 0122 800 of stuur een e-mail naar info@publiair.nl
Zie meer van onze Look Book.
Ze staan te trappelen om je vragen te beantwoorden.
Tijdens kantooruren nemen we binnen 3 uur contact met jou op of bel ons op 088 0122 800.