Een Immersive Sound Experience
2023 - 2024
Fiera del Suono zet zich in voor het innoveren van benaderingen om collecties van cultureel erfgoed en creatieve verhalen toegankelijker te maken voor een groter publiek.
In dit streven speelt audio een steeds belangrijkere rol als medium, waarbij recente technologische ontwikkelingen uitgebreidere mogelijkheden bieden voor het creëren van diepere en meer meeslepende ervaringen.
Het project maakt gebruik van geluidsmateriaal afkomstig van de collecties van Beeld en Geluid, het Regionaal Archief Tilburg en privé audioverzamelingen. Daarnaast zijn er nieuwe opnames gemaakt met de stemmen van bekende personen zoals Hetty Heyting, Saskia Temmink, Elisa Beuger en Paul Disbergen.
Het concept
De bijzondere installatie Fiera del Suono betekent: de kermis van geluiden. In het atrium (de centrale hal) word je begroet door grote kleurrijke abstracte kermisattracties.
Een waarzegster neemt je, vanuit haar glazen bol, mee op reis door de tijd waar geluiden van artiesten, circuspaarden, draaiorgels en achtbanen je naar de toekomst leiden. Met behulp van een locatiegestuurd audiosysteem via koptelefoons én een audioscape van maar liefst zestig speakers en subwoofers wordt een uniek landschap van geluiden gevormd. Afhankelijk van de plek waar je bent, hoor je steeds een ander deel van het verhaal.
Productie
Alles in deze experience draait om de immersive audio. Eventuele omgevingsgeluid of geluiden uit de inflatables zijn daarom niet wenselijk. Daarom hebben we gekozen om luchtdichte inflatables te produceren. Deze maken geen gebruik van continue draaiende blowers en daarom kunnen deze objecten voor een langere periode achtereenvolgend gebruikt worden.
De Fiera del Suono inflatables zijn gemaakt uit luchtdichte frames die vervolgens gestoffeerd zijn. Alle objecten zijn uiteindelijk vervaardigd in 3 primaire kleuren: rood, geel en blauw.
Voor een eerste pilot is de kermis van geluiden gelanceerd tijdens de Tilburgse Kermis in 2023. Vervolgens heeft Fiera del Suono op Big Art in de Bijlmer bajes gestaan. De laatste plek waar de experience te bewonderen viel was in februari van dit jaar Beeld en Geluid te Hilversum.
Samenwerking diverse partijen
Fiera del Suono is een project van mediakunst-collectief DROPSTUFF MEDIA in samenwerking met Stadsmuseum Tilburg, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, meerdere studentengroepen van de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool Utrecht en Fontys Hogeschool voor de Kunsten Tilburg en natuurlijk Publi air!
In opdracht van René van Engelenburg van DROPSTUFF MEDIA, hebben wij deze serie unieke 3D objecten ontworpen en geproduceerd. Deze kleurrijke abstracties van kermisattracties vormen samen de route van de experience.
Studentengroepen van de drie deelnemende hogescholen hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van de storyline en zullen in het najaar van 2023 en het voorjaar van 2024 publieksonderzoek en voorstellen voor ontwerpaanpassingen doen.
Fiera del Suono on tour
Na twee eerste experimentele edities in 2023 in Tilburg en Amsterdam, reist deze auditieve kermis verder naar andere locaties in Nederland en buitenland. Zo reist het project nog naar het beroemde SXSW Festival in Austin Texas en de Dutch Design Week 2024 in Eindhoven.
Meer weten over de mogelijkheden van een Immersive Experiences?
Wij denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact op met Pepijn of Samuel.
Zie meer van onze Look Book.
Ze staan te trappelen om je vragen te beantwoorden.
Tijdens kantooruren nemen we binnen 3 uur contact met jou op of bel ons op 088 0122 800.